Problémy na ministerstve zahraničia

Autor: Rastislav Gajdošík | 24.3.2011 o 0:04 | (upravené 24.3.2011 o 14:54) Karma článku: 8,19 | Prečítané:  1803x

Som tvrdý zástanca toho, aby sa kritizovali chyby bývalej vlády. Potrebujeme si ich pripomínať a potrebujeme sa z nich poučiť. Neznamená to však, že ak súčasná pravicová vláda robí chyby, tak to treba tolerovať. Spadli by do starých zvykov predošlej vlády.

 

Po voľbách sa vynorilo množstvo káuz za ktoré  je zodpovedná bývalá vláda strany SMER-SD. Niektoré ministerstvá nielenže nedostatočne informovali o prešľapoch svojich predchodcov, ale čo je ešte horšie úplne zle naštartovali nové obdobie. Ako príklad sa dá spomenúť ministerstvo zdravotníctva a potom ministerstvo zahraničia. Ministerstvo zahraničia SR nezvládlo svoju povinnosť včas informovať slovenských občanov cestujúcich do zahraničia a zanedbalo ich starostlivosť.

Príklady:

Tunisko, Jemen a Egypt  - ministerstvo vydalo varovanie 3 týždne po vypuknutí nepokojov.

Alžír - viac ako týždeň

Žiadne varovanie o situácii v Líbyi.

Mnohé  z týchto destinácií slúžia pre náš cestovný ruch alebo má menšie množstvo občanov pracujúcich, rodinne viazaných v danom štáte. Ako katastroficky zvládlo situáciu ministerstvo v Japonsku sa dá dočítať tu :

MZ SR a Japonsko

Je síce pravda, že cestujúci sa môže zaregistrovať  na stránke MZ SR, to mu je ale málo platné ak ministerstvo nevydalo pokyn svojim veľvyslanectvám a konzulátom. Už vôbec  to nepomôže, ak nedošlo ani k základnému varovaniu. V tomto prípade ministerstvo ako inštitúcia zlyhala informovanosťou a starostlivosťou o svojich občanov.

Ďalší problém sa týka samotnej kancelárie ministra zahraničia. Minister Dzurinda nielenže porušil kompetencie zasahovaním do cudzieho ministerstva, ale sa ani neoboznámil so strategickým stavom Ozbrojených síl SR, keď sa vyjadril o situácií na Cypre. To však bola len jedna z mnohých jeho chýb. Ako minister SR je ústavou viazaný sledovať záujmy republiky a nie je ani EÚ  komisárom alebo splnomocnencom OSN, aby navrhoval riešenia potrieb ministerstiev, ktoré nespadajú do jeho kompetencie. To, že nás Turecko (ktoré okupuje severnú časť Cypru cez svoj bábkový štát) chváli, je skôr dôvod na starosť a nie na radosť. Ďalšie zlyhanie nastalo, keď nám OSN odmietlo odovzdať velenie misie s odôvodnením že Čína poskytuje viac vojakov. Toto diplomatické faux pas zostalo nepovšimnuté hoci malo byť rázne zasiahnuté a vyvolaný príslušný tlak diplomatickou cestou. Cyperská misia existuje už  desaťročia a nedá sa popísať ako strategický záujem OSN alebo Slovenska. Možno to spozorovať aj na nízkej účasti ostatných štátov.

Minister Dzurinda sám poškodil svojím konaním SR keď nezvládol kompetencie, ktoré mu boli premiérkou Radičovou zverené. Potom musíme byť svedkami teatrálnych prejavov, keď minister nevie, o čom hovorí a nekoná v záujme štátu. Zostávam optimistický, že minister sa bude krotiť vo svojich prejavoch a nebude sa pliesť do práce zvyšku ministerstiev, ak ho o to niekto nepožiada. 

Ak sa vám článok páčil hlasujte zaň aj na: pošli na vybrali.sme.sk

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

BLOG MIROSLAVA BEBLAVÉHO

Beblavý: Porušil Lajčák pri Evke zákon? Takmer s istotou

Dôležité je, či bol porušený verejný záujem.


Už ste čítali?